PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Svět kolabuje a RIP stále píše jeden článek denně, alespoň na něco se můžeme spolehnout. Aby náš těžce zkoušený kolega v první linii, který už za svou kariéru uvařil tolik hudební publicistiky, že by se z toho najedla půlka Číny, nekolaboval, přispěchávám na pomoc s dalším ze svých oblíbených severských respirátorů, které mi poslední týdny pomáhají zbavovat život toxických příměsí reality a neskonalé civilizační debility.
JORDABLOD je one man band z Malmö, jeho hlavu, ruce i srdce tvoří Filip Lundström. Už svým debutem „Upon My Cremation Pyre“ tenhle maník jasně ukázal nechuť hrát podle nastavených žánrových pravidel. Pokud pro některé skupiny představuje black metal pořadové cvičení, pro Lundströma je to prostředek introspekce, zachycení temných vnitřních proudů. Proto se jeho hudba vzpírá přesné kategorizace, je živelná, robustní, neuchopitelná a černá ne tím, kolik očekávaných žánrových tropů v ní najdete, ale kolik temnoty zvládne pojmout.
Na nové desce s apartním názvem „The Cabinet of Numinous Song“ můžeme zprvu vycítit závan ponurého blues, který nás zavede do severoamerických lesů, kde bandy jako PANOPTICON pěstují nezaměnitelný cascadian BM posedlý přírodou, folkem a historií regionu, odkud tenhle subžánr čerpá inspiraci. Pokud zprvu severské vlivy výrazně určovaly podobu americké atmosférické odnože černého kovu, v tvorbě JORDABLOD jako by se mrazivý proud vracel zase zpátky domů.
To je ale spíš žurnalistická berlička, jak švédský band alespoň nějak konkrétně ukotvit. Lundströmova hudba se velmi rychle ponoří do svérázného osobního prostoru plného zneklidňujících disharmonií, hutně vrstvených, prskajících kytarových partů, přímočarých rock’n‘rollových postupů, explozivních blast beatů („The Two Wings Of Becomming“) i hypnotických zpomalení tempa („Hin Ondes Mystär“) až do bezmála drone doomových hlubin.
Hudba JORDABLOD dokáže s neuvěřitelnou lehkostí měnit svůj náboj. Zádumčivý, tklivý úvod „The Beauty Of Every Wound“ vystřídá garážově sršící black’n’rollový riff a skladba najednou tvrdě valí kupředu. Divoce meandrující „Blood And Rupture“ zní jako soundtrack k nihilistické meditaci na vyhaslé sopce, včetně geniálního doprovodu tibetské misky, nástroje, který v black metalu fakt neslyšíte každý den (a mezi námi, je to škoda!). Konzistentnost nahrávky dotváří zvuk a produkce, která díky vysokému dynamickému rozsahu dokáže vybalancovat špínu, hutnost a čitelnost. Není to deska s nejlépe nazvučenými nástroji (bubny se občas ztrácejí v kouři), ale celkový sound přesně koresponduje s poselstvím nahrávky.
„The Cabinet of Numinous Song“ je deska nepředvídatelně náladová, nekompromisně náladotvorná, naladěná na duševní vlnu svého stvořitele, které se buď chytíte, nebo z ní okamžitě spadnete.
Osobně doporučuju se tomuto osobitému švédskému usebrání zcela poddat. Jeho účinky umí být skutečně katarzní a naprosto odlišné od jakékoli jiné žánrové desky. Soundtrack k pádu civilizace i duševní izolaci!
Soundtrack k pádu civilizace i duševní izolaci!
8,5 / 10
1. A Grand Unveiling
2. The Two Wings of Becoming
3. Hin ondes mystär
4. The Beauty of Every Wound
5. Blood and Rapture
6. The Cabinet of Numinous Song
7. To Bleed Gold
The Cabinet of Numinous Song (2020)
Upon My Cremation Pyre (2017)
Vydáno: 2020
Vydavatel: Iron Bonehead Productions
Stopáž: 42:55
DR: 10
Gear: Pioneer XDP 100R + Audio Technica ATH-M60x
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.